Nadia Nsayi en Jan Wallyn
14
|
16
uur


Representatie is één ding, maar hoe zit het met de machtsverhoudingen?
Dekolonisatie is vandaag een hot topic. Maar wat betekent dat juist, dekoloniseren? Representatie is één ding, maar hoe zit het met de machtsverhoudingen? En onze referentiekaders? Veel organisaties hebben een diversiteitsbeleid, maar laat ons eerlijk zijn: hoever staan we écht?
Er bestaat natuurlijk geen handleiding ‘Je organisatie dekoloniseren doe je zo’. Wel kunnen we veel leren van organisaties die het ons voordeden. In dit interactief tweegesprek vertelt directeur van Zinnema Jan Wallyn hoe zijn kunstenhuis van onderuit evolueerde van een compleet witte organisatie naar een talentenhuis dat open is voor álle Brusselaars. Centraal-Afrika-expert Nadia Nsayi pikt in en analyseert de succesfactoren en drempels voor (sociaal-)culturele organisaties op basis van het verhaal van Zinnema. Jan van den Broeck modereert het gesprek. Na deze sessie ga je niet alleen naar huis met een nieuwe blik en inspiratie voor je eigen praktijk, maar ook met het boek Book of Dreams over het seizoen waarin Zinnema haar bekende omslag maakte.
Jan Wallyn startte bij Zinnema als artist in residence, werd daarna artistiek leider en is nu directeur. Daarnaast is hij algemeen leider bij On The Roof vzw. Voordien was hij nominee voor het zakelijke EU-programma Culture Backstage en choreograaf en producer in onder meer Noorwegen, Zuid-Afrika, Senegal, UK en de VS.
Nadia Nsayi is beleidsmedewerker Centraal-Afrika bij Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen. In oktober gaat ze aan de slag bij het Museum aan de Stroom als curator. Ze is ook volop bezig aan de publicatie van haar boek Dochter van de dekolonisatie dat eind dit jaar bij EPO uitkomt.
Jan van den Broeck is coördinator sociaal-cultureel werk aan hogeschool Odisee en doet onderzoek naar de gevolgen van kolonialiteit in de hedendaagse samenleving, de bijdrage van het sociaal werk aan de bestendiging van koloniale logica’s en de ontwikkeling van sociaal-agogische processen met het oog op dekolonisering van de discipline.